E ownerul unui mic business de succes, Craft Zone, e colegul nostru în JCI Cluj și omul mereu cu zâmbetul pe buze, care găsește soluții la cele mai ciudate probleme. A fost vicepreședinte de marketing JCI Cluj 2016 și ex-Project Manager Innovate Networking pentru câteva ediții la rând. Daniel Oltean a pornit în urmă cu doi ani pe drumul antreprenoriatului. Ne-a mărturisit că schimbarea a făcut-o greu, cu teamă de necunoscut, dar s-a dovedit a fi benefică. Azi pe Dani îl puteți întâlni în atelierul Craft Zone din Cluj, pregătind produsele pe care le gravează în lemn și pe care le personalizează la cererea clienților, la tot soiul de evenimente sau în parc, cu cățelușa lui năzdrăvană Sasha.

Corina Brândușan i-a luat un interviu despre primii pași în antreprenoriat și a aflat cum a fost pentru Dani schimbarea din angajat în antreprenor:

Corina: Ești unul dintre oamenii cei mai energici și pozitivi din câți știu. Ai o dorință de a face extraordinară. Ai fost mereu așa sau ți-ai dezvoltat mentalitatea asta?

Dani: Ahhh! Nu, nu tot timpul am fost așa. Am început în urmă cu vreo opt ani să caut răspunsuri la tot felul de întrebări și de atunci am pășit pe alt drum. În parte schimbarea asta se datoreză lecturii: am citit multe cărți și am ajuns la această energie, acum mă simt excelent. Deși nu am mereu timp să citesc, reușesc să-mi cresc nivelul de energie prin lectură.

C: Cum e viață de antreprenor? De cât timp faci antreprenoriat?

D: Viață de antreprenor e interesantă și foarte provocatoare. Te scoate din zonă de confort și te îndreaptă către locuri nebănuite. Uneori râzi, alteori plângi, însă e necesar să continui să faci ceea ce ți-ai propus. Ca angajat, uneori faci un singur tip de activitate, dar ca antreprenor ajungi, măcar la început, să faci din toate și cel puțin la fel de bine precum munca pe care o știi presta cel mai bine. Am început antreprenoriatul acum doi ani, iar cu fiecare zi care trece constat că de fapt am multe de învățat și cel mai frumos e că învăț în fiecare zi. Atunci când consider că le știu pe toate într-un domeniu se întâmplă să vină o provocare care mă aduce la ideea inițială: cea în care îmi dau seama că nu știu (mai) nimic. 

C: De unde a venit ideea și cum ai decis să deschizi Craft Zone?

D: Ideea a venit dintr-o pasiune a mea pentru designul interior. A apărut prin anul III de facultate, am absolvit Universitatea Tehnică – Design Industrial și aveam un modul de design de interior. În mintea mea mi-am zis atunci că aș putea să fac acest lucru toată viață. Nu știam cum să pun în practică și cum să gândesc un asemenea proiect. Ideea a rămas acolo în minte până am intrat în echipa JCI Cluj, datorită Corinei Cimpoca, pe care am întâlnit-o la un eveniment. După ce am intrat în organizație am observat că aici mai sunt oameni ca și mine, cu dorință și viziune. M-a bucurat acest lucru. Într-o ședința 1 la 1 cu Florin Șomodi, coleg și el în JCI Cluj, am ajuns la concluzia că este foarte realizabil ceea ce vreau eu.  Și de aici e istorie.

La Craft Zone noi producem obiecte din lemn pentru diferite segmente.  Obiecte de birotică, decorațiuni din lemn, litere volumetrice, obiecte pentru diverse evenimente (Paște, Crăciun, Valentine’s Day, nunți, botezuri) și o gamă foarte variată de cadouri pentru cei dragi. Avem foarte multe produse, iar toate sunt confecționate după dorințele clientului și pot fi personalizate inclusiv prin gravură.

C: Ai căutat de la început să te diferențiezi sau să rezolvi o problemă existentă pe piață?

D: Nici poveste. Nu știam eu exact cum funcționează lucrurile. Am crezut că dacă sunt popular o să vină clienții doar pentru că mă cunosc. Abia apoi am început să caut elemente prin care să mă diferentiez și să urmăresc concurența. A fost o perioadă în care am testat multe lucruri și în continuare sunt momente în care testez diferite produse. Elementul de diferențiere pentru Craft Zone este faptul că deținem două utilje destul de mari pe care nici un concurent nu le are. Unii le au individual, însă nu prestează servicii către terți. Cred că acest lucru ne ușurează muncă și ne face competitivi pe piață.

C: Cum era aia cu propriul șef, cât de șef ești de fapt în business-ul tău?

D: Foarte bună întrebarea. Pentru început e foarte greu să ieși din mentalitatea de angajat. Ca și angajat ai un singur segment de urmărit. E foarte ușor după ce ți-ai intrat în ritm și poți să dai un randament foarte bun. Ca propriul tău șef trebuie să faci și contabilitate și marketing și achiziții și relații cu clienții și să combini toate astea cu statutul de muncitor în atelier și proiectant, toate în cele 8 ore de lucru (teoretic, pentru că de fapt sunt vreo 12-14 ore de muncă pe zi). Am observat că devin productiv atunci când reușesc să jonglez într-o zi cu aceste sarcini fără să pierd din randament.  În plus, e vital să fiu bine organizat, astfel încât să îmi îndeplinesc toate sarcinile și să mulțumesc fiecare client.

C: Povestește-ne puțin despre cum a început antreprenoriatul pentru tine. Erai angajat ca inginer și…ți-ai dat demisia că să pui pe picioare o afacere. Cum ai luat decizia, cât timp te-ai pregătit?

D: Și asta este o poveste foarte interesantă. Am pregătit terenul vreun an, timp în care am accesat fonduri guvernamentale ca să pot achiziționa toate utilajele pe care le am. Însă îmi era teamă de necunoscut. Mi-am găsit foarte multe scuze ca să nu-mi dau demisia. Țin minte și acum că era chiar după Paște, vineri mi-am dat demisia și de luni am fost în atelier.  M-a cam șocat acest lucru pentru că eu știam doar la nivel teoretic să lucrez cu aceste utilaje. A urmat o perioadă de două luni foarte grea pentru mine. Cu foarte multe teste și încercări, marea majoritate fără succes. Într-un final a fost bine.

C: Activezi în domeniul producției, un sector în care utilajele sunt importate. La ce sumă s-a ridicat investiția inițială și cum ai acoperit-o?

D: În domeniul producției utilajele sunt cele mai importante. Utilajele sunt create să îți ușureze muncă astfel încât să fii productiv la costuri rezonabile. Fără ele consider că e extrem de greu să reușești să faci un business din orice produs confecționat doar de mână. Ai nevoie de foarte mulți ani astfel încât să reușești să începi să poți vinde la prețul corect un produs. Utilajele mi-au salvat cel puțin 10 ani de muncă. Investiția inițială a fost de aproximativ 45.000 de euro din care 30.000 au fost fonduri nerambursabile, iar diferența de aproximativ 15.000 de euro am asigurat-o din fonduri proprii (adică de la rude, prieteni, familie).

C: Ce lecții ai învățat în timpul acesta și ai vrea să le împărtășesti cu noi?

D: Pe trei dintre ele le consider foarte, foarte importante: să nu renunți niciodată, să te organizezi foarte bine și să îți faci un plan pe termen lung de la care să nu te abați.

C: Te-a ajutat în vreun fel JCI să faci tranziția de la angajat la antreprenor?

D: JCI-ul a fost chiar elementul care mi-a dat acel imbold să intru în lumea antreprenoriatul, deci da, m-a ajutat. Și am găsit aici oameni care sunt pe același drum ca și mine, cred că e extrem de util să fiu înconjurat de ei.

C: La final vrei să transmiți un gând pentru care se gândesc să-și deschidă un business?

D: Să aveți curaj și dorința de a o lua pe drumul vostru. Recomand un plan bine pus la punct și oameni în preajma voastră care să vă încurajeze și să vă susțină pe acest drum sinuos. Mult succes!