Dacă spui TEDxEroilor, spui Vlad Gliga.

Azi vă povestim despre determinarea lui Vlad de a face o mișcare națională de inspirație și excelență, prin conferințele TEDx. Aceste evenimente au fost începute în 1984 în SUA, ca și conferințe exclusiviste cu idei ce merită răspândite -„ideas worth spreading”, în trei domenii de vârf„Technology, Entertainment, Design”, de unde vine și prescurtarea TED. Acum aceste conferințe au ajuns accesibile publicului larg și Vlad Gliga e unul dintre românii cei mai pasionați să răspândească această mișcare la noi în țară.

Ne inspiră prin determinarea lui:  încă din timpul facultății, și-a dorit să promoveze poveștile inovatorilor și liderilor din comunitate și, din acest motiv, a inițiat, în 2011, evenimente sub licența TEDx în Cluj-Napoca,  împreună cu alți câțiva colegi. Din 2011 în 2014 s-a organizat câte 1 eveniment pe an, cu maxim 100 de participanți. În timp ce era la masterat în Belgia, a participat la un eveniment acolo, pentru a primi aprobarea să poată organiza evenimente mai mari de 100 de persoane și în România. 

Dacă nu știați, după ce și-a terminat masteratul în Belgia, în 2012-2014, Vlad a lucrat ca Analist de Business la Shell Retail BeNeLux&France, angajat la locația din Rotterdam – unde a făcut planificarea și analiza operațională a peste 400 de stații Shell și le-a optimizat cheltuielile în așa fel încât a rezultat o economie de mai mult de 5 milioane USD/an. În 2014-2015, ca Office Based Account Manager pentru solvenți la Shell Chemicals Europe, în Rotterdam, a gestionat un portofoliu de peste 50 de clienți cu încasări cumulate de 14 milioane USD/an, cărora le-a crescut afacerea cu 25% într-un an, prin prospectare și advertising on-line.        

Cu acest început fulminant în carieră ca angajat în Europa occidentală, Vlad a avut de ales: să rămână acolo sau să revină în țară. Ne-a spus că a revenit din 2 motive: „ca să ajut să crească mediul local de antreprenoriat și să devin un antreprenor de succes”.

Cel mai remarcabil proiect al lui Vlad e TEDxEroilor, pe care l-a crescut, de la an la an, ca valoare și impact. După ce a revenit în Cluj, a aplicat expertiza învățată în mediul de afaceri și în 2015 a organizat de la distanță primul eveniment de 800 de participanți TEDx Eroilor, care a avut un venit de 10.000 euro. Ediția TEDxEroilor din 2016 a avut 800 de participanți  și 20.000 euro încasare, iar cea din 2017 a avut 800 de participanți și 40.000 euro.

La aceste ediții, participanții s-au inspirat de la oameni remarcabili ca și Elena Pagu – doamna de 91 de ani care câștigă competiții internaționale de marș sportiv, surclasând chiar și competitoare mai tinere cu 10 ani. De asemenea, toți speakerii de la ediția din 2015, Dare to Fail sunt oameni care s-au autodepășit, printre ei fiind: Alin Vaida, fondatorul „Jazz in the Park” și acum Director Executiv la Fapte; Andi Vanca, acum Head of Communication la festivalul „Electric Castle”; Andreea Liana Buzea, co-fondator „Let’s Do It Romania”; Cornel Hoza, fondator „Beard Brothers”; Dor Geta Popescu, alpinist foarte tânăr cu multe recorduri mondiale și mulți alții.

Ediția din 2017 a adus o mare inovație în calitate și impact: a fost primul TEDx din România (și al doilea din Europa) de o zi și jumătate + o zi experiențială, ceea ce este o realizare, deoarece majoritatea evenimentelor durează o zi. Inovația lui Vald în 2017 a fost că a organizat o zi de Adventures și TEDxEroilor Award, iar toate aceste inițiative fac din evenimentul clujean cel mai complex TEDx din lume, un eveniment de 2 zile și jumătate. A fost o provocare pentru Vlad și echipa sa de 10 membri+ 70 de voluntari ca să iasă din paradigma unui eveniment de o zi și să gândească lucrurile altfel. Ziua de Adventures a dat ocazia participanților sa învețe activ, participând la ateliere creative, iar TEDx Award a fost o competiție în care publicul a votat un proiect cu impact pozitiv în societate, care să primească premiul și sponsorizarea de la o companie locală. Proiectul ales de public a fost „Food Waste Combat”, pentru reducerea risipei alimentare din rândul populației clujene.

Tot în 2017 a participat cu activități interactive marca TEDx Adventures la unul dintre cele mai mari festivaluri din regiune, Electric Castle, pentru a promova implicarea activă în sociatate, inovarea, învățarea experiențială și auto-depășirea în rândul tinerilor – la aceste activități au participat aproximativ 2000 de persoane în 2 zile.

Pe lângă creșterea constantă în calitate și impact a evenimentului clujean, Vlad a preluat sau a fondat inițiativele TEDx din alte 5 orașe din România, pentru a promova inovatorii și modelele autentice din societatea noastră: „Am co-fondat TEDxOradea în 2016 și TEDxAlbaIulia în 2017, am preluat organizarea TEDxTarguMures tot în 2016 și vom reînvia TEDxSibiu în toamna 2017. De asemenea, vom organiza TEDxPiațaUnirii (în Timișoara) în noiembrie 2017, încercând să preluăm  TEDxTimișoara, de fapt. Am inițiat TEDxEroilor în 2010, organizând prima ediție în 2011, apoi în 2014 am preluat din nou evenimentul și în 2015 am organizat primul eveniment TEDxEroilor de 800 de persoane. În 2018 plănuim să organizăm TEDxAlbaIulia pentru aproximativ 600 de persoane și, dacă lucrurile merg bine, și TEDx-ul din Timișoara va avea, la anul, un public de vreo 800 de persoane.”

În 2016 a co-fondat Global Shapers Cluj Hub, asociație locală afiliată la Global Shapers, parte din World Economic Forum, o rețea internațională de tineri excepționali ce doresc să aducă o contribuițe pozitivă societății. Aici este Curator în 2017-2018, conducătorul organizației, iar planurile sunt să recruteze mai mulți membri, ca să continue cele 2 proiecte existente (Meet the Leaders și Shapers Academy) și să inițieze cel puțin încă un proiect cu impact pozitiv în comunitate.

Vlad ne-a spus că a venit înapoi în România ca să se implice activ în societate și pentru a fi el însuși un inovator în antreprenoriat: prin mind set, etică și poziționare. Iată că în 2017 a făcut pasul de la ONG-ist la antreprenor: a pus bazele unei agenții de organizare de evenimente și marketing & PR, unde are deja 3 angajați. A preluat aici organizarea evenimentelor de tip TEDx în cele 6 orașe, a preluat Comedy Cluj, iar prima ediție sub noul management va fi organizată în 2017. De asemenea, are 2 clienți corporate pentru care lucrează la evenimente sau ca PR. Cu noua lui companie a participat la realizarea a 2 dintre cele mai mari festivaluri din România: Untold și Neversea – la Neversea a coordonat o echipă de 35 de îngerași (voluntarii care au grijă de artiști), iar la Untold a coordonat  backstage-ul de la Alchemy si Galaxy, scenele cele mai importante după Scena Principală.

Un model veritabil de auto-depășire, perseverență și viziune, Vlad Gliga e foarte dinamic și activ în multe medii de lideri locali și mereu investește expertiza învățată și resursele pe care le are pentru a crește comunitățile locale de lideri și antreprenori. Prin determinarea și prin munca sa, el e un exemplu de autodepășire și un instigator la autodepășire, prin faptul că promovează oamenii care excelează și se depășesc permanent pe ei înșiși.

Îl nominalizăm cu admirație în campania de promovare a românilor remarcabili JCI TOYP 2017- „Ten Outstanding Young Persons”, la categoria „Auto-Depășire”.

Cunoști și tu un român remarcabil? Nominalizează-l aici: http://toyp.jciromania.ro/formular/! Campania TOYP își propune să scoată în evidență oamenii cu fibră etică puternică și impact pozitiv în societate, lideri în domeniile lor și adevarate modele pentru tânara generație. Alatură-te nouă! Nominalizează și distribuie poveștile!

Articol scris de Gabriela Vereș – Local  Project Manager TOYP & VP Internationalism JCI Cluj
Proiect susținut de partenerii noștri locali: EOKEY și CHROMATIC ADVERTISING.
JCI România – „Empowering young people to create positive change”